søndag, januar 15, 2006

Panisk tenkning

Idag trodde jeg, et kort øyeblikk, at jeg var blitt blind. Og det førte jo til et hav av tanker.

Det er utrolig hvor fort hjernen din klarer å arbeide når slike situasjoner oppstår. Jeg er sikker på at på det ene sekundet jeg trodde at synsnerven min var endelig kaputt, et unevnelig antall tanker gjennom hodet mitt. Hvor gjennomtenkt de tankene du rekker å tenke i løpet av det ene sekundet er en helt annen ting.

Tenk deg at du går nedover en gate. Plutselig ser du opp, og oppdager at en komfyr er i ferd å treffe deg i hodet. (Drit i hvordan en komfyr kan komme fallende. Har du ikke fantasi nok til å skjønne at det var flyttekarene som ikke gadd å bære den 11 etasjer ned, og derfor lempet den elegant ut av vinduet, er det ditt problem!) Den første tanken er vil da som regel være "Åh, faen!", noe som oftest i tillegg også kommer i form av et verbalt utbrudd. Noe som er helt greit å tenke og si, siden du nettopp har oppdaget noe som mest sannsynelig vil ende livet ditt. Deretter begynner det å spore litt av: 2. Har jeg på meg matchende sokker? 3. Shit, jeg glemte å spyle ned toalettet i dag tidlig! 4. Helvete, nå får jeg ikke sett svigermor i helgen! 5. Nei! Jeg glemte jo å ta på meg sokker idag! 6. Hva er meningen med li... Ooooh... Keramisk topp...

Noen påstår at de har sett livet sitt passere i revy, og jeg kan ikke annet enn å bukke for den imponerende hjernekapasiteten dette må innebære. Personlig har jeg aldri hatt en revyopplevelse. Førstetanken, ja, men der slutter som regel det som er rasjonelt. Det kan virke som om hjernen bruker det den har av ressurser på denne førstetanken, og deretter bare spytter ut svada i et rasende tempo.

Som i dag, da jeg gikk inn på toalettet til kristin og Åsne. Jeg åpner døren, og idet jeg går inn må jeg ha blunket, for da jeg åpnet øynene var det stummende mørkt. I samme øyeblikk som jeg registrerte at det var mørkt, begynte tankene å spinne oppi hodet mitt med følgende utfall: 1. Fuck! Jeg har blitt blind, for faen! 2. Nå blir det vanskelig å legge syltetøy på brødskiva, ass! 3. Flaks jeg ikke ble døv! 4. Åssen ser jeg ut igj..... Midtveis ut i tanke nr. 4, oppdager jeg den tynne lysstripen fra døren i speilet på badet, åpner døren, slår på lyset og gjør mitt fornøde.

1 kommentar:

Kristin Storrusten sa...

Kommentarer skrives med to m'er. Og forresten bra artikkel forøvrig.