tirsdag, januar 17, 2006

Industrial Silence

Idag, da jeg satt på rommet mitt, la jeg plutselig merke til hvor stille det var rundt meg. (Kan ikke dra det så langt som til å si at jeg trodde jeg hadde blitt døv, men allikevel; stille var det.) Og det fikk meg til å tenke.

Først å fremst tenkte jeg på at stillhet ikke sniker seg innpå deg, den er ikke som bråk som gradvis bygger seg opp i styrke. Stillheten er plutselig bare der, uten at du på forhånd har merket at den var på vei. Men når den først er der, legger du garantert merke til den. Hver gang jeg sitter og gjør noe, og det blir helt stille, blir jeg med en gang oppmerksom på det. Hvis du tenker over det er den ganske fiffig det der. Du legger merke til at det ikke er noen lyd.

Stillhet er godt. I små, passelige doser. Som jeg skrev i innlegget på søndag: 3. Flaks jeg ikke ble døv! Jeg er uendelig takknemmelig for at jeg har hørselen min i god behold. Det er tre ting jeg ikke kan klare meg uten her i livet: 1. Familien min. 2. Vennene mine. 3. Hørselen min. Jeg kan si med 100% oppriktighet at jeg ikke kan tenke meg noe mer skremmende enn å miste hørselen. Men, hey!, har ikke tenkt til å miste den, ettersom det eneste nyttårsforsettet jeg hadde var: Fortsett å høre.

Men så var det noe jeg begynte å stusse litt på. Nettopp fordi det ikke var helt stille allikevel. Og så begynte jeg å tenke over om jeg kunne huske et eneste øyeblikk hvor jeg hadde hatt den ultimate stillheten, et eneste lite øyeblikk uten en lyd. Og det kunne jeg ikke. Jeg har aldri hørt stillhet som har vært komplett!

Du vet den lille summingen som du ikke helt klarer å plassere hvor kommer fra. Den blir ikke helt borte, og den kommer heller aldri til å bli det, ihvertfall ikke så lenge du har et strømnett i huset ditt. Rundt omkring oss har vi elektriske husholdningsartikler og hjelpemidler som spytter ut nesten umerkelig støy. Det nærmeste vi kommer den ultimate stillheten kan vel kalles Industrial Silence. Men jeg skal være fornøyd med den stillheten jeg har. Tross alt hører jeg.

Jeg har aldri hørt stillhet som har vært komplett. Men jeg har vært jævelig nær!

Ingen kommentarer: