tirsdag, mars 13, 2007

Sometimes Serious

Curses! Idag som jeg hadde lyst til å greie ut om mine tanker om eksistens, kun for å finne at jeg har blogget om det temaet allerede! Argh! Slike ting er mer enn nok for å dytte en dag som har vært så absolutt på pluss-siden, til de grader over på minus-siden. Delvis fordi jeg nå ikke har noe å skrive om, og delvis fordi jeg nå må finne på noe nytt å skrive om.

For det er jo mye å skrive om. Alvorlig talt. Om seriøse ting, alvorlige ting, ting som virkelig burde oppta meg. Men som allikevel ikke gjør det. Misforstå meg rett; jeg interesserer meg for seriøse og alvorlige ting. Men problemet er jo at jeg interesserer meg mer for ting som er så sært at det oppfattes som useriøst. Som f. eks. marssvinsoppdrett i høylandet i Equador. Og vår eksistens i kraft av andre (Curses! Jeg ville så gjerne skrive om det! Hrmph!). Det som blir problemet mitt, er at folk (generelt sett, det finnes unntak) ikke interesserer seg for det. Så kanskje jeg burde engasjere meg litt mer i politikken, nikke anerkjennende hver gang noen kritiserer gasskraftverksutbygning, være enig i at det er horribelt at staten har penger i fond som finansierer miner og klasebomber, og riste oppgitt på hodet når jeg leser i avisen om manglende barnehagedekning. Slik at jeg kan få et anerkjennende det-er-gutten-som-er reflektert-og-engasjert-det!- nikk tilbake fra likesinnede, siden det er alvorlige og seriøse ting som opptar meg.

Men da er det jo ikke meg lengre. Jeg kan være seriøs, selv om jeg ikke skriver om ting som angår eller interesserer mannen i gata. Jeg kan være alvorlig, selv om det ikke alltid er like lett å oppfatte det. Men jeg klarer ikke å være engasjert dersom jeg ikke fatter interesse for det gitte temaet, og der ligger vel både styrken og svakheten min; du finner ikke mange som brenner så hardt for en ting som meg når jeg først går inn for det. Men du finner vel ikke mange som driter så hardt i ting som ikke interesserer heller.

Men det betyr ikke at jeg ikke er engasjert i mange ting! For det er jeg. Og det er noen av disse tingene jeg så gjerne vil skrive ned. Slik at andre (les: de som interesserer seg) kan lese det, og slik at jeg kan bli forbannet over å se at jeg har skrevet det en gang før når jeg vil skrive om det igjen. Det er vel sånne ting som kan tilte en minus-dag til de grader over på pluss-siden. For det er mange ting igjen å skrive om. Alvorlig talt.

Ingen kommentarer: