fredag, mars 19, 2010

Oranges On Appletrees


Idag har jeg tenkt litt. Eller, jeg tenker jo hver dag, det er ikke det, men idag så poppet det inn en tenketing som jeg begynte å fundere litt på. 

Det hele startet på jobben mens jeg stod og kappet min, I don't know, 250 enhet med panel for dagen. Da jeg skulle kaste avkappet i containeren bommet jeg grovt, og endte med å skjelle ut og true biten jeg hadde kastet på det groveste for at den ikke hadde landet der den skulle ha landet(iflg. moi).  Da poppet det plutselig inn i mitt lille hode (det skjer fra tid til annen) en pensumbit fra gode, gamle examen philosoficum om Immanuel Kant, og det slo meg brått, at alt vi baserer oss på, er ikke annet enn antagelser. Jeg kaster en stein opp i lufta, den detter ned til bakken igjen. Det skjer hver gang, selv de gangene jeg truer stenen med offentlig ydmykelse og avstraffelse. Men selv om den detter ned igjen, betyr det ikke nødvendigvis at den gjør det hver gang, gjør det vel?

Ja, jeg vet at all data tilsier at den skal gjøre det, men det er basert på statistikk, hva om det er et avvik der man ennå ikke har sett?

Vel, nok om steinen; jeg begynte å tenke videre på det vi ser på som sikker viten; matematikk og fysikk. Hva om det er avvik i disse vitenskapene? Ikke helt med? Okay, here goes: Matematikk og fysikk er basert på et regelsystem som tilsier hvordan man kan bruke disse vitenskapene for å få et korrekt resultat. Uavhengig av om det er snakk om statistikk, addering, derivasjon, integral, atommasse eller elektroners uavhengige påvirkning av hverandre, har man et regelsett å forholde seg til. Men er ikke regelsettet basert på en antagelse om at det er korrekt?  Ja, man kan bruke regelsettet og regne ut noe som blir likt fasiten og på den måten vise til at regelen umulig kan være feilaktig, siden man fikk det gitte resultatet. Men dersom regelsettet er tuftet på noe som i utgangspunktet er feilaktig, vil dette bare være en etablert og akseptert sannhet, ikke en absolutt. Tenk på den du! 

Forresten, dersom noen finner ut at jeg har rett, og de andre feil, og derfor klarer å forklare hvorfor solens corona er flere millioner celsius varmere enn soloverflaten, så skal du få en finfin premie hvis du sier det til meg først!

(And by the way, it's mah biftday!)

Ingen kommentarer: